Op het MLA krijgen leerlingen traditiegetrouw een blokboek. In het blokboek staat wat elke periode gedaan wordt per vak. De leerling houdt gedurende het blok zelf bij of het werk gemaakt is. En als er een toets is gemaakt, noteert de leerling het resultaat daarvan in het blokboek. De docent geeft daarna aan of de kwaliteit van het gemaakte werk voldoende was. Dat heet ‘aftekenen’. Als ouder kan je altijd samen met je kind in het blokboek kijken om te zien hoever het gemaakte werk af is, wat er is afgetekend en welke resultaten zijn behaald. Als ouder kan je dus niet meekijken in Magister welke cijfers zijn gehaald. Op die manier houden leerlingen regie over hun schoolwerk en kan je als ouder in gesprek gaan om te horen hoe het gaat.
Aan het einde van een blok krijgen leerlingen een verslag. Daarop staat per vak de kwaliteit van het werk, de werkhouding en organisatie van het schoolwerk en of het blok volledig is afgerond. Als conclusie staat er of de leerling zo kan doorgaan.
We blijven uiteraard ook graag in contact met de ouders. Daarvoor zijn er oudergesprekken waarbij de leerling met zijn ouders en de mentor/docent in gesprek gaat over de voortgang.