Zorg en extra ondersteuning
Zorg
Soms is begeleiding van een (persoonlijk) mentor niet genoeg. Bijvoorbeeld als een leerling faalangst heeft, onvoldoende vaardigheden m.b.t de executieve functies of dreigt uit te vallen. Het MLA heeft een goed team passend onderwijs dat de leerlingen ondersteunt als dat nodig is. Deze extra begeleiding voor de leerling betreft een periode van 8 a 9 weken. Mocht deze ondersteuning niet toereikend zijn, dan zal er met de zorgcoördinator, leerling, ouders/verzorgers en/of andere betrokkenen gekeken worden naar de juiste zorgroute.
Het team passend onderwijs op het MLA bestaat uit: zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, Begeleider Passend Onderwijs (BPO) en de dyslexie- coördinator.
Zorgcoördinatoren zijn:
Sanne Jansen (bovenbouw)
Fabiola Veerman (onderbouw)
Samen zorgen
Wanneer het niet goed gaat met een leerling, is de docent/mentor degene die dit signaleert. De mentor zal als eerst met de leerling in gesprek gaan en waar nodig zullen ouders betrokken worden. Na overleg met de leerlingzakencoördinator kan de leerling aangemeld worden bij het team passend onderwijs. Daar wordt besproken welke begeleiding de leerling nodig heeft.
Woonkamer
De Woonkamer bevindt zich in het hoofdgebouw (PDH) en is bedoeld voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben binnen MLA. Voor elke leerling wordt er maatwerk aangeboden, De Woonkamer heeft dan ook verschillende functies om leerlingen te kunnen ondersteunen. Zo kunnen leerlingen er terecht om tot rust te komen, te ont-prikkelen, een spelletje te spelen of te werken aan huiswerk. Maar ook om elkaar te ontmoeten of om een gesprek te voeren met een medewerker van Team Passend Onderwijs. Het is een fijne, rustige en gezellige ruimte met een huiselijke sfeer. Wil je meer weten, neem dan contact op met iemand van Team Passend Onderwijs.
Ouder- en kindteam
Gelila Gimie
06-18190185
Vernon Deets
Jeugdverpleegkundige:
06-28029809
06-38609411
Extra ondersteuning
Leerlingen met dyscalculie, dyslexie, AD(H)D, ASS of andere bijzonderheden, kunnen faciliteiten toegekend krijgen, zoals bijvoorbeeld extra tijd bij het maken van toetsen of de mogelijkheid om gebruik te maken van verklanking. De begeleider passend onderwijs of de zorgcoördinatoren kunnen de vakdocenten in zo’n geval handelingsadviezen geven.
Voor leerlingen van wie we vermoeden dat ze extra ondersteuning nodig hebben kunnen de zorgcoördinatoren meedenken over een eventuele doorverwijzing naar een GZ-psycholoog/orthopedagoog.
Dispensatieverlening, bijvoorbeeld voor de verplichte tweede moderne taal, is alleen mogelijk als er sprake is van ernstige dyslexie. Voor meer vragen omtrent dyslexie, verwijzen wij naar onze dyslexiecoördinator Annelies Kas a.kas@msa.nl.