Welkom! Je vindt hier relevante informatie voor ouders van nieuwe leerlingen. Klik op een van de onderstaande knoppen en lees meer. Zoekt u specifieke informatie? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of gebruik de zoekfunctie.
Welkom! Je vindt hier relevante informatie voor ouders van nieuwe leerlingen. Klik op een van de onderstaande knoppen en lees meer. Zoekt u specifieke informatie? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of gebruik de zoekfunctie.
Op het MLA krijgen leerlingen traditiegetrouw een blokboek. In het blokboek staat wat elke periode gedaan wordt per vak. De leerling houdt gedurende het blok zelf bij of het werk gemaakt is. En als er een toets is gemaakt, noteert de leerling het resultaat daarvan in het blokboek. De docent geeft daarna aan of de kwaliteit van het gemaakte werk voldoende was. Dat heet ‘aftekenen’. Als ouder kan je altijd samen met je kind in het blokboek kijken om te zien hoever het gemaakte werk af is, wat er is afgetekend en welke resultaten zijn behaald. Als ouder kan je dus niet meekijken in Magister welke cijfers zijn gehaald. Op die manier houden leerlingen regie over hun schoolwerk en kan je als ouder in gesprek gaan om te horen hoe het gaat.
Aan het einde van een blok krijgen leerlingen een verslag. Daarop staat per vak de kwaliteit van het werk, de werkhouding en organisatie van het schoolwerk en of het blok volledig is afgerond. Als conclusie staat er of de leerling zo kan doorgaan.
We blijven uiteraard ook graag in contact met de ouders. Daarvoor zijn er oudergesprekken waarbij de leerling met zijn ouders en de mentor/docent in gesprek gaat over de voortgang.
Als je start in een mavo/havo klas, kan je schoolwerk afronden op ‘basis’ of ‘expert’ niveau. De vorderingen op expert-niveau kunnen ervoor zorgen dat docenten jou voordragen om vanaf leerjaar 2 verder te werken op havoniveau. Je blijft dan nog in dezelfde klas, maar werkt op een ander niveau. Vanaf leerjaar 3 zal je instromen in een havo/vwo-klas.
Als je vanuit de onderbouw doorstroomt naar de mavo bovenbouw, kan je na het behalen van het mavodiploma alsnog doorstromen naar de havo-opleiding binnen het MLA.
Als je start in een havo/vwo klas, dan blijf je drie schooljaren bij elkaar. De eerste twee schooljaren werkt iedereen op hetzelfde niveau. We nemen de tijd om je te leren kennen en samen te bepalen welk schoolniveau het beste bij je past. Vanaf leerjaar 3 werken leerlingen in de klas verder op havo- of vwo-niveau.
Eigenlijk is elke leerling geschikt voor montessorionderwijs, zolang je het leuk vindt om te leren plannen. In het montessorionderwijs worden leerlingen vaak wat mondiger en eigenwijzer, doordat we ze stimuleren kritisch te denken en mee te praten over maatschappelijke onderwerpen. Ze ontwikkelen zich daarmee tot zelfstandige burgers in de maatschappij.
Het is niet nodig dat je al goed kunt plannen, of op een montessori basisschool hebt gezeten. Het is wel belangrijk dat je het fijn vindt om het werk zelf te plannen. En dit graag beter wil leren. Je plant namelijk zelf je schoolwerk. Dat geeft je de ruimte om de werkdruk over de week te verdelen en daarin keuzes te maken. Het maakt dan niet uit als het soms fout gaat. Zolang je maar open staat om ervan te leren en kan omgaan met de vrijheid. Uiteraard helpen we je hierbij (‘help het mij zelf te doen’).
Zit uw kind al op het MLA, dan is de mentor de eerste contactpersoon. Afhankelijk van de situatie zal de mentor kijken welke vervolgstappen er genomen dienen te worden. Indien nodig kan na het contact met de mentor een afspraak gemaakt worden met een van de zorgcoördinatoren.
Komt uw kind nieuw bij ons op school en wilt alvast in gesprek gaan over de extra zorg, dan kunt u een afspraak maken met een van onze zorgcoördinatoren. Kijk voor meer informatie op de pagina zorg en extra ondersteuning.