In de praktijk

Hoe ziet het onderwijs er op het Montessori Lyceum Amsterdam in de praktijk uit?

Blokken

Alle vakken hebben bepaalde leerstof, die je deels in vaklessen krijgt en deels zelfstandig oppakt. De leerstof is verdeeld in vier blokken van negen weken. Je zorgt er zelf voor dat aan het eind van de blokken alles af is en dat je kwalitatief goed werk levert. Het is heel belangrijk dat je goed weet wat er per vak van je wordt verwacht. Dit kun je lezen in de studiewijzers per vak.

sluiten

Werktijd

Een dag op het MLA begint vaak met vaklessen. Daarnaast hebben we op school werktijd. In die tijd bepaal je zelf aan welk vak je werkt en of je dat alleen doet of in een groepje. De werktijd is echt een Montessori-ding, omdat het je leert verantwoordelijkheid te nemen. Niet alleen je zelfstandigheid groeit hierdoor, maar ook je zelfvertrouwen.

sluiten

Blokboek

Aan de hand van een blokboek dat je van ons krijgt, plan je een deel van je schoolwerk zelf in. Met blokplanners, weekplanners en kleurvellen (waarop je werk dat af is kunt inkleuren) kun je in een oogopslag zien hoe ver je bent. De docenten begeleiden je in het maken van jouw planning. Je krijgt op het MLA de ruimte en vrijheid voor je eigen leerproces, zolang aan het einde van het blok al het werk maar af is.

sluiten

Verslag

Je werk wordt op het MLA beoordeeld met een verslag (een soort rapport), dat je na elk blok van negen weken krijgt. In dit verslag worden je werkhouding en de kwaliteit van je werk beoordeeld door middel van plussen en minnen. Ook zie je op het verslag hoever je met de leerstof bent gekomen. Jouw resultaten worden aan het einde van het leerjaar in het docententeam besproken. Dit team komt met een goed onderbouwd verhaal waarom je wel of niet overgaat. Blijven zitten proberen wij op zoveel mogelijk te voorkomen.

sluiten