Extra activiteiten

Je acteertalent of talenknobbel ontwikkelen, dichten, filmen, kunst maken of er over leren; er is een hoop mogelijk op het MLA.

Op het toneel

Het MLA heeft een lange traditie van eigen toneel- en muziekproducties. Hoogtepunten zijn onder meer het muziekfestival Montipop en de bijbehorende modeshow tijdens het jaarlijkse eindfeest en de Open Podia, waarop leerlingen laten zien wat zij op het gebied van muziek, dans en drama presteren. Je kunt meer lezen over toneel op het MLA op het kunstblog MLArts. 

sluiten

Kunst

Sinds een aantal jaren kent het MLA het project Broedplaats, elk jaar gewijd aan een andere kunstvorm en gesubsidieerd door het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten. Oud-leerlingen die werken in de creatieve sector of in de kunsten, verzorgen op school workshops voor leerlingen en beoordelen wat zij op dat terrein presteren. Het project wordt afgesloten met een expositie of performance. Meer over wat er op het MLA aan kunst wordt gedaan, kun je lezen op het kunstblog MLArts. 

We hebben op school een eigen kunstcoördinator. Zijn opdracht is een doorlopend en samenhangend kunstaanbod op het gebied van podiumkunsten en beeldende kunst te ontwikkelen voor alle leerlingen. 

sluiten

Filmklas en toekomst voor talent

Op de mavo kunnen talentvolle leerlingen zich halverwege de eerste klas via een motivatie en selectietraject opgeven voor de filmklas of de ontwerpklas. Daarnaast kent de mavo in de derde en de vierde klas ook het extra vak toekomst voor talent. Daarin voeren de leerlingen projecten van externe opdrachtgevers uit. Het vak wordt afgesloten met de meesterproef.

sluiten

Verdieping bij de talen

In de bovenbouw van de havo, het vwo en het gymnasium wordt versterkt talenonderwijs aangeboden, met keuze uit verschillende programma’s. Die stellen de leerling in staat op te gaan voor internationaal erkende examens in Duits (Goethe-examen), Engels (Cambridge Certificate) en Frans (DELF-examen, Diplôme d’Etudes en Langue Française).

sluiten

Projecten

Op het MLA doen één keer per jaar alle leerlingen van de onderbouw havo/vwo mee aan een projectweek. Zo maken leerlingen van de eerste klassen ´landkoffers´ waarbij ze in een koffer een zelfgeschreven gedicht verbeelden. Derdeklassers verdiepen zich in een beroep dat hen interesseert, spreken daar buiten school over met beroepsbeoefenaren en doen er verslag van. Aan het eind van de week vindt op school een tentoonstelling van de resultaten plaats.

De derde klassen mavo gaan in het derde blok op snuffelstage. Ze maken dan kennis met beroepen door een aantal dagen daadwerkelijk in een bedrijf mee te werken.

sluiten